Вопросы теории и методики обучения чтению нот с листа. Монография
-
27.53 €
-+
В монографии анализируется одна из актуальных проблем музыкальной педагогики, сопутствующая ее развитию со времен изобретения клавира, – обучение чтению нот с листа. В основе исследования лежит идея активизации целостного процесса восприятия и озвучивания нотного текста, читаемого с листа. Выявляется сущность понятий «интерференция навыков», «обобщенные навыки», «ловкость движений», «психологическая установка», рассматривается психофизиологическая структура умения играть с листа и взаимосвязь базовых навыков на технологическом этапе обучения. Систематизируются методические рекомендации обучения игре с листа для пианистов, имеющих игровой опыт.
Издание адресовано преподавателям и обучающимся учреждений музыкально-педагогического профиля. В адаптированном виде основные научные выводы и методические рекомендации могут применяться для обучения чтению нот с листа на других музыкальных инструментах.
The monograph deals with one of the topical problems of musical pedagogy, known since the invention of a keaboard, namely how to teach the music sight-reading. The study is based on the idea of activating the integral process of perception and voicing
of a musical score which is being sight-read. The meaning of the concepts “interference of skills”, “generalized skills”, “dexterity of movements”, “psychological attitude” is revealed, the psycho-physiological structure of the ability of sight-reading and the relationship of basic skills at the technical stage of training are considered. Methodological recommendations for teaching the sight-reading for pianists with performing experience are systematized.
The edition is addressed to teachers and students of musical and pedagogical institutions. The main scientific conclusions and methodological recommendations can be
applied in an adapted form for teaching the other musical instruments sight-reading.
Издание адресовано преподавателям и обучающимся учреждений музыкально-педагогического профиля. В адаптированном виде основные научные выводы и методические рекомендации могут применяться для обучения чтению нот с листа на других музыкальных инструментах.
The monograph deals with one of the topical problems of musical pedagogy, known since the invention of a keaboard, namely how to teach the music sight-reading. The study is based on the idea of activating the integral process of perception and voicing
of a musical score which is being sight-read. The meaning of the concepts “interference of skills”, “generalized skills”, “dexterity of movements”, “psychological attitude” is revealed, the psycho-physiological structure of the ability of sight-reading and the relationship of basic skills at the technical stage of training are considered. Methodological recommendations for teaching the sight-reading for pianists with performing experience are systematized.
The edition is addressed to teachers and students of musical and pedagogical institutions. The main scientific conclusions and methodological recommendations can be
applied in an adapted form for teaching the other musical instruments sight-reading.